PDA

Archiv verlassen und diese Seite im Standarddesign anzeigen : the ideal german knife

ausjulius
08.10.06, 21:23
Hello,

i was speeking to jenni,, some time ago about what would be the typical german knife,
when i think of a german knife the first thing that springs to ming is one of those barvarian knives with the stag handle ,and a green leather , and maybe a acid etching of a deer on the blade,
however it seems that although these knives are popular with the old hunters , most of you knife folks have more american tastes, .

here such a wide range of knives is new to people , and so basicaly there is no one specific taste, yet,

if you folk will, what i woudl like to do is design a "german knife"
and if in then end we have a working design i will have one or two made and test it , and post the results here,
, if its good then we can make a whole heap of them and send them off to germany i guess,

anyway , here is the points i would like to cover,,
blade finish,
mark on the blade,, stamp , acid etch , laser, electro chemical.. ect ect ,

blade thickness,
blade length ,
handle length ,
tang type,, rat tail, slab stang, partial, partial pined,, ect ect,
handle materials,,
guard, no guard,
sheath material,
engraving,, no engraving,
other blade features,, grooves or fullers in the blade, serrations, thumb stop , ect ect ,

if anyone will put this also in german that would be good,

WalterH
08.10.06, 21:50
Generally speaking, the makers east of Germany (Poland, Russia, Hungaria, ...) usually like to decorate their blades. Whether they are engraved, acid washed, with fileworks - most blades show some kind of decoration.

Here in Germany, people rather like the blades undecorated. Apart from the usual logos, only the traditional knife companies, e.g. Linder and Hubertus sell blades with large echted decorations. (You know: "those bavarian knives with the stag handle" as you called them;) )

Apart from that, Germans are pretty much open-minded regarding knives. ;)

-Walter

Jenni
09.10.06, 09:36
Hallo,

ihr könnt auch auf Deutsch antworten, es gibt ja Übersetzungsprogramme......google,babel fish.......oder mich:rolleyes: (naja, mit meiner Grammatik bin ich noch nicht 100% zufrieden).Russisch ist nicht nötig ;) , da Julius australischer Staatsbürger ist. Er ist als techn. Berater in Kizlyar angestellt und er interessiert sich von klein auf für Messer. Von daher bin ich mir ziemlich sicher, dass sein Interesse für Eure Vorstellungen des idealen deutschen Messers nicht nur von kaufmännischer Natur ist.

Grüße Jenni

El Dirko
09.10.06, 20:56
Hallo,

ihr könnt auch auf Deutsch antworten, es gibt ja Übersetzungsprogramme......google,babel fish.......oder mich:rolleyes: ...

Na dann viel Spaß beim Übersetzen.
Das Thema " Was ist das typische deutsche Messer?" wurde in folgendem Thread ausgibig und emotional diskutiert:
http://www.messerforum.net/showthread.php?t=15802
Man beachte der Thread wurde geschlossen, ich möchte nicht das eine "derartige" Diskusion nochmal geführt wird, danke.

Im Spyderco Forum wurde vor einiger Zeit über ein "deutsches" Messer von Spyderco diskutiert, dort wird auch die Frage "Typisch deutsch angesprochen". Das charmante an dem Thread ist das er schon in english geschrieben ist ;) :
http://www.messerforum.net/showthread.php?t=32862

Gruss
El

Jenni
10.10.06, 00:06
when i think of a german knife the first thing that springs to ming is one of those barvarian knives with the stag handle ,and a green leather , and maybe a acid etching of a deer on the blade

Gott sei Dank gibt es ja kein "typisch" deutsches Messer mehr:glgl: .

Hintergrund der Frage von Julius ist folgender:
Julius,als in Neuseeland aufgewachsener Australier, der jetzt im Nordkaukasus als techn. Berater und Entwickler tätig ist, ist mit unglaublich vielen Anforderungen an Messern, alleine in der russischen Föderation konfrontiert.
Wenn man dann noch alleine die unterschiedlichen regionalen Vorlieben in der russischen Föderation, in Australien, in Europa, Amerika ect. betrachtet, kann man sich vorstellen, dass sein Interesse stetig wächst(zumindest wenn man ihn kennt).......

Worauf die Frage letztendlich abzielt ist, welcher Messertyp- sofern man das überhaupt sagen kann, ist der, der hier in Deutschland der Nachfrage und auch dem jetzigen Zeitgeist entspricht.
Aber ich glaube, das Kizlyar in dieser Hinsicht mit einigen neueren Modellen von den überwiegenden Vorstellungen nicht allzuweit entfernt ist. Als da wären z.B funktionalität und schneideigenschaften/-geometrie und mal ganz subjektiv aus meiner Meinung zu Diskussion würde ich sagen 3-3,5 mm Klingenstärke, hochgezogener Flachschliff, Klingenlänge so um die 120 mm und keine martialische Optik, sondern ein Messer, dass zu zivilen Gelegenheiten passt. Ausserdem eine klare, leicht geschwungene Linienführung vom Griffende bis zur Klingenspitze ;) .

Die Stahlfrage, lass ich als Glaubensfrage einfach mal aussen vor. Wenn die Geometrie stimmt sind ja auch verschiedene Stähle als Varianten denkbar.

Im Bezug auf einen früheren , geschlossenen Thread möchte ich darauf hinweisen, dass es bei der Frage von Julius nur darum geht, welcher Messertyp heute dem Zeitgeist und den Anforderungen bei uns am ehesten gerecht wird. Posts hinsichtlich Vergangenheit, Politik und Tradition wären hier fehl am Platz.
Um das Ganze einzugrenzen, sollte man die Frage erstmal auch nur auf feststehende Messer beziehen.

Interessant wäre es aber zu wissen, wie Ihr so über die Zusammenstellung der verschiedenen Griffmaterialien und Stähle denkt. Als Beispiel Wasser/ Öl und Säurebeständiges Elastron finde ich optimal in der Verbindung mit rostfreien/ rostträgen Stählen. Wobei ich mir bei natürlichen Materialien, wie Holz und Leder sehr gut Carbonstähle vorstellen kann. Und nätürlich noch zum Damast, Wasserbüffelhorn oder Holz.

Yup, und Julius würde halt gerne, soweit er das irgendwie geregelt bekommt auch kurzfristig ein Messer aufgrund eurer Ressonance entwickeln....

.....and thats it ;)

Grüße Jenni

eisbaer
10.10.06, 00:48
Also, dann versuch ich mal mein Glück:

Ein paar Eckdaten als Ausgangspunkt:

Klingenlänge: ca. 10 cm
Klingenstärke: ca. 4 mm
Grifflänge: ca. 10 cm
Vollerl
Horngriff
Lederscheide (schwarz)
Ausser dezentem Firmenlogo und evtl. Stahlsorte keine Markierungen auf der Klinge
polierte oder stonewashed Klinge
Kein Wellenschliff, keine Gravuren, Hohlkehlen oder sonstiger Unfug
C 75 Stahl
Kleiner Handschutz
Fangriemenöse
Flachschliff
Droppoint oder Nickerklinge

Also insgesamt eher was traditionelles.

Grob was in die Richtung:

ausjulius
10.10.06, 07:06
Generally speaking, the makers east of Germany (Poland, Russia, Hungaria, ...) usually like to decorate their blades. Whether they are engraved, acid washed, with fileworks - most blades show some kind of decoration.

Here in Germany, people rather like the blades undecorated. Apart from the usual logos, only the traditional knife companies, e.g. Linder and Hubertus sell blades with large echted decorations. (You know: "those bavarian knives with the stag handle" as you called them;) )

Apart from that, Germans are pretty much open-minded regarding knives. ;)

-Walter

yes i noticed a shortage og them on any german internet knife shope, and not many of them in german knife shops,, but plenty of them in the hunting and gun shops,, seems that the traditional knives, dont fit with the modern knife folks taste?

in czech and poland and the other eastern countries the traditional knives and the hunting style and costume is pretty close to the barvarian one, so theyve got the same general taste in knives,

but you can still see the big diffeence between the knives of the hunters and the knives of the knife collectors,,
the hunters mostly wouldnt buy a speed assissted zytel handled pocket knife for hunting , while most of the knife collectors wouldnt but an etched and enamel inlayed hunting knife... different tastes,,
i know what most of the traditional german hunting knife looks lik , as there is such a thing,,,
but i dont know what the traditional german knife collectors knife looks like... because there isnt one,,
i just wanted to know your opinions...................

from my side of things,, i know quite well what the "ideal" knife for an australian is,,
a puma hunters pal made before 1970 or so,,
or a loveless hunter with a white micarta handle,, :)
simple,, but most hunters will tell you this..
mainly this is because we havent realy got much knife collectors as such,,
somebody who collects knives most likely hunts and owns firearms aswell,,
so you get a different point of view,,

in russia things are still pretty new to see what people want,
people buy all manner of things,
also here weve got quite a very large market to the military, aspecialy private purchases ,and they seem to buy many weird knives ,,

weve also got somany makers here, all making quite large ranges or different knives,,

anyway just some of your opinions would be good,,, what you like and such,,

and if by luck we come up with a knife then i woudl have no problem having it made and then sending it to this forum to test,,,,

ausjulius
10.10.06, 07:15
Also, dann versuch ich mal mein Glück:

Ein paar Eckdaten als Ausgangspunkt:

Klingenlänge: ca. 10 cm
Klingenstärke: ca. 4 mm
Grifflänge: ca. 10 cm
Vollerl
Horngriff
Lederscheide (schwarz)
Ausser dezentem Firmenlogo und evtl. Stahlsorte keine Markierungen auf der Klinge
polierte oder stonewashed Klinge
Kein Wellenschliff, keine Gravuren, Hohlkehlen oder sonstiger Unfug
C 75 Stahl
Kleiner Handschutz
Fangriemenöse
Flachschliff
Droppoint oder Nickerklinge

Also insgesamt eher was traditionelles.

Grob was in die Richtung:
so basicaly a loveless style hunter the
:hmpf:
we make one of these,,... as you show,, but in russia the stag is to hard to get, :( ..

but i wanted you folks to come up with something more original to this forum,,

you folk own many knives,, what would you want in a knife?

and please be serious,
as i can if you wish , have the knife made,, at the end,,

El Dirko
10.10.06, 21:56
Worauf die Frage letztendlich abzielt ist, welcher Messertyp- sofern man das überhaupt sagen kann, ist der, der hier in Deutschland der Nachfrage und auch dem jetzigen Zeitgeist entspricht.
...
Um das Ganze einzugrenzen, sollte man die Frage erstmal auch nur auf feststehende Messer beziehen.

Interessant wäre es aber zu wissen, wie Ihr so über die Zusammenstellung der verschiedenen Griffmaterialien und Stähle denkt. Als Beispiel Wasser/ Öl und Säurebeständiges Elastron finde ich optimal in der Verbindung mit rostfreien/ rostträgen Stählen. Wobei ich mir bei natürlichen Materialien, wie Holz und Leder sehr gut Carbonstähle vorstellen kann. Und nätürlich noch zum Damast, Wasserbüffelhorn oder Holz.

Yup, und Julius würde halt gerne, soweit er das irgendwie geregelt bekommt auch kurzfristig ein Messer aufgrund eurer Ressonance entwickeln....

Ich antworte mal auf deutsch, sorry in english dauert mir das viel zu lange lesen geht ja noch aber schreiben ....

Zur Frage nach dem Messertyp der dem Deutschem Zeitgeist und Geschmack entspricht.

So etwas gibt es im Forum schlicht nicht, es gibt immer mal Trends so kommen bestimmte Messertypen im Forum immer wieder mal hoch wie z.B. Neck-Knives aber eigendlich gibt es keine wirklich einheitliche Linie.
Erst recht nicht wenn man den Sammlermarkt im Auge hat, der ist vollkommen inhomogen. Einige Sammeln Firmen, andere quer beet, wieder andere Messer bestimmter Macher, die wenigsten folgen wirklich einem klaren Messerstil.
Das mag im gesammten Deutschem Markt anders aussehen, wenn man sich so ansieht was die deutschen Messermacher so bauen kristalisiert sich m.E. schon klar ein Droppoint Jagtmesser in Integralbauweise heraus. ;)

Einige Beispiele:
http://www.boehlke-messer.de/
http://www.messerjankowsky.de/galerie_index.php
http://www.messerherbst.de/

Daneben besteht auch eine größere werdene Anzahl von Machern mit ganz eigenen Stil. Auf die gehe ich nicht weiter ein, weil man die eh nicht in ein Kizlyar Messer umsetzen sollte.

Zu Deiner Frage nach Stahl und Grifmaterial Kombinationen. Das ist im Grundsatz richtig, wobei ich das nicht zu eng sehen würde. So verkauft sich die Kompination von absolutem High Tech Stahl mit edlen Griffmaterialien in Deutschland IMHO ganz gut. Umgekehrt kaufen viele Leute rostenden Stahl einfach weil er gut schneidet und sich toll schärfen läßt, sie ihn daher einsetzen wollen und wünschen garkeine edlen teuren Materialien (Siehe Opinell Messer und andere.)

Schmerzlich vermissen tue ich bei euch mein lieblings Finish: Stonewashed, vieleicht habe ich das aber auch bisher übersehen. Dieses Finish ist IMHO im Forum auch recht beliebt. Überhaupt scheint Kizyar nicht viele Finish varianten anzubieten oder ? Auf eurer HP dominieren Polierte und beschichtete Messer, wie wäre es mal mit mehr Satin und Beadblast? Die haben auch ihre Anhänger.

So nun aber zum Wünschen! (Wenn man schon mal darf) :D:D:D

Klingenart: leicher Upswept auch als Persian bekannt
Schliff: durchgehender Flachschliff
Lange: ca. 10 cm Klingenlänge
Breite: der Länge angepast, nicht zu breit. (Schmaler als bei eurem Gurza 2)
Dicke: So richtig dünn ein richtiges Schneidmoster halt
Griff: Ich finde Kizyar sollte viel mehr mit Sachen wie G10 oder Mircarta arbeiten (die sind hier auch In ;) ) von mir aus auch gerne farbig was aber eher nicht in ist. :p Also Schwarz ...
Finish: Ich finde ja ihr solltet das Projekt nutzen um zu zeigen was für verschiedene Finish ihr so anbieten könnt. :steirer: Stonewashed, Beadblast, Satin usw.

Das ganze bitte klein und flach, es soll ein Fixed zum immer dabei haben sein. Scheide am Besten Kydex mit vielen verschiedenen Tragevarianten wie IWB, am Gürtel an eine Jackentasche geklipt usw. (Auch das ist in D einfach mal angesagt ;))

Wääää jetzt will ich so ein Messer haben ....

Gruss
El

wolviemaniac
10.10.06, 23:39
Sorry, wenn das jetzt einfach nur ein kurzer Ja-Sager-Post wird ;), aber El Dirkos (Wunsch-)Beschreibung sagt mir sowas von zu, daß ich nur sagen kann:

Ich auch!

Mir persönlich würde die Zusammenstellung von Carbonstahl und einem synthetischen Griffmaterial am ehesten zusagen.

Die Idee, ein "typisch deutsches" Messer anhand dieses Threads zu entwickeln, finde ich übrigens großartig. (Und auf keinen Fall ein Hirschhorn-Droppoint-Hunter… :hmpf:)

Grüße,

Nikolas

Oliver Mendl
11.10.06, 00:08
Hi,

ich schließe mich an, so ein Messer wie von ElDirko beschrieben würde mir auch gefallen!!

Morgen schreibe ich noch was ausführlicher.

Grüße
Olli

KaffeeSüßSauer
11.10.06, 00:15
So nun aber zum Wünschen! (Wenn man schon mal darf) :D:D:D

Klingenart: leicher Upswept auch als Persian bekannt
Schliff: durchgehender Flachschliff
Lange: ca. 10 cm Klingenlänge
Breite: der Länge angepast, nicht zu breit. (Schmaler als bei eurem Gurza 2)
Dicke: So richtig dünn ein richtiges Schneidmoster halt
Griff: Ich finde Kizyar sollte viel mehr mit Sachen wie G10 oder Mircarta arbeiten (die sind hier auch In ;) ) von mir aus auch gerne farbig was aber eher nicht in ist. :p Also Schwarz ...
Finish: Ich finde ja ihr solltet das Projekt nutzen um zu zeigen was für verschiedene Finish ihr so anbieten könnt. :steirer: Stonewashed, Beadblast, Satin usw.

Das ganze bitte klein und flach, es soll ein Fixed zum immer dabei haben sein. Scheide am Besten Kydex mit vielen verschiedenen Tragevarianten wie IWB, am Gürtel an eine Jackentasche geklipt usw. (Auch das ist in D einfach mal angesagt ;))

Gruss
El

Da stimme ich aber sofort mit ein: http://cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a080.gifWÄÄÄÄÄÄÄÄ - will haben!

Dann bitte noch stonewashed (oder ein Near-Mirror-Finish à la MOKI, naja, Hauptsache KEINE Beschichtung), Elfenbein- oder Canvas-Micarta, schön dünn ausgeschliffen und nur mit dem allernötigsten Zierrat auf der Klinge. Ja, das wäre nett... :D

ausjulius
11.10.06, 17:19
thanks,
but what i realy wanted ws some thing unique,
somehtign that you lot come up with somethign original and not like anyting else, abut also somethign that is german ,
and reasons why it is german ,
maybe somehting combining histroic kinves with aspects that you all use the knives for,
what do most of you use the knives for?
hunting or camping or such , and also things that are german , like materials and other htings,
something that all of you do that maybe other nationalities dont do,??

Jenni
12.10.06, 10:40
Hallo,

wie ich eben erfahren habe arbeitet Julius heute an den Entwürfen für ein englisches Messer, nach den Vorschlägen der Mitgliedern von British Blade und an unserem deutschen Messer nach Euren Vorschlägen. Falls ihr noch weitere Vorschläge habt, besonders nach der persönlichen ( aktuellen) Note unseres Messers lasst sie hören.
Es sieht ja fast so aus, als müssten wir sie wieder neu finden ;) . Wozu gebraucht ihr ein Messer in der Hauptsache ?...........
Mein Kopf raucht auch schon:glgl:.....

Grüße Jenni

Arco
12.10.06, 15:08
Hallo,

mal ein Messer-Vorschlag:

Klingenlänge: ca. 13 cm
Klingenrückenstärke: ca. 3 mm
Klingenbreite am Griff: ca. 3 cm
Grifflänge: ca. 12 cm
Flachschliff
Vollerl
Fangriemenöse

Griffschalen: wahlweise Holz, Micarta - angenietet, mit leichten, griffigen Fingerrillen,
in der Mitte ein wenig verbreitert, zum Ende hin leicht nach unten geneigt.

Backen: halbintegral, die Backen gehen als Handschutz in den Griff über.

Scheide: Hohe Ledersteckscheide - schwarz - braun

Klinge: poliert, nicht spiegelpoliert, Schneidphase - keine "Wellen".
Leicht bauchig, aber ausgeformte Spitze.
Klingenrücken gerade, nach dem ersten Drittel der Länge sich zur Spitze hin verschmälernd.
Am Klingenrücken vor dem Griff Kerben als Abrutschsicherung
Am Rikasso eine Kerbe zum vereinfachten Schärfen

Griffrücken und Klingenrücken bilden bis auf die
leichte Neigung am Ende eine Gerade.

Grüße

El Dirko
12.10.06, 17:57
Wozu gebraucht ihr ein Messer in der Hauptsache ?...........

Fast ausschließlich zum spanlosen trennen fester Gegenstände. :steirer:
Sorry, das mußte bei der Vorgabe einfach kommen ...

Gruss
El

Jenni
12.10.06, 18:13
:D :D :D

iss nicht wahr!!!

chamenos
12.10.06, 18:26
:D :D :D

iss nicht wahr!!!

Doch, doch, dem kann ich fast vorbehaltlos zustimmen, wobei auch ab und zu weiche Gegenstände spanlos geteilt werden.:D :D :D

Aber im Ernst: ich habe grundsätzlich drei verschieden Messer am Mann die für die anfallenden Schneidaufgaben im Laufe des Tages auch gebraucht werden.

Ich befürchte, dass eine tatsächliche Auflistung der Antworten aller Forumsmitglieder, wofür sie ihr Messer so gebrauchen am Ende zu dem Ergebnis führt, welches El Dirko schon sehr schön formuliert hat.

Schöne Grüße aus Berlin

chamenos

WalterH
12.10.06, 21:28
Als "typisch deutsch" fällt mir wirklich nur der Nicker ein, wie Julius auch ganz am Anfang schon angemerkt hat.

Da der aber wohl nicht zur Diskussion steht, warum nicht ein zeitgemäßer Nachbau des klassichen Pfadfindermessers (Sowas (http://www.messerforum.net/showthread.php?t=35337) meine ich)? Oder den Grabendolch, den Böker gerade als Nachbau anbietet in ein modernes Design übertragen?

-Walter

Reinhold Vögele
13.10.06, 09:48
Hallo "Deutsch-Messer-Fans",

typisch deutsch gibt es nicht, jedenfalls seit Kriegsende nicht mehr.
Soll uns natürlich nicht abhalten, unsere Messermeinung zum besten geben.
Wünsche viel Spaß dabei.

Servus - Reinhold.

chamenos
13.10.06, 10:53
Hallo.

Bevor das hier in eine sehr emotionale Diskussion über das "typisch Deutsch" wegrutscht. Die Frage bezog sich auf das IDEALE Deutsche Messer.
Das ist eine Frage nach den aktuellen Wünschen Deutscher Messernutzer bzw. Sammler.
Würde nun jeder hier vermerken, was er sich unter dem "Idealen messer" vorstellt (so er/ sie eine klare Vorstellung davon hat) bekäme ausjulius eine Antwort auf seine Frage.
Es wird dann natürlich "nur" ein im wahrsten Sinne deas Wortes Durchsschnittsmesser (schönes Wortspiel:D ) aber es gäbe eien Bild. Und ich bin mir 100% sicher, das das Ergebniss kein Minipseudobajonett mit Gehänge wird, sonder deutlich machen wird, dass sich in diesem Land in den letzten 50 Jahren eine Menge getan hat.

Ich muss jetzt leider los, deshalb werde ich meine Vorstellung eines idealen Messsers erst am Montag hier hintippen.

Wünsche allen ein schönes Wochenende

chamenos

WalterH
13.10.06, 11:12
typisch deutsch gibt es nicht, jedenfalls seit Kriegsende nicht mehr.

Und jetzt erklär mir doch bitte mal per Mail, was "typisch deutsch" mit dem Krieg zu tun hat. :confused:

@chamenos: Nicht ganz. Julius hat im Betreff "ideales" Messer geschrieben, wollte aber eigentlich ein "typisches" Messer. ich zitiere ihn mal:

...somehtign that you lot come up with somethign original and not like anyting else, abut also somethign that is german ,
and reasons why it is german ,
maybe somehting combining histroic kinves with aspects that you all use the knives for, ...

Und da muss ich eben an zeitgemäße, modernisierte Interpretationen von klassischen deutschen Messern denken, konkret Nicker, Pfadfindermesser und Grabendolch.

-Walter

gast05052009
13.10.06, 11:43
...what would be the typical german knife...

@chamenos: es geht um ein typisch deutsches Messer.

@ Julius/Jenni
Ein typisch gesamtdeutsches Messer kenne ich nicht.
Was das ideale Messer für jeden einzelnen ist, muß jeder für sich entscheiden.
Die Meinungen und Bedürfnisse werden da stark voneinander abweichen.
Ich wollte immer ein "modernes nordisches" Messer mit Flachschliff und
einen den durchgehenden Erl umschliesenden Kratongriff.
Klingenlänge um 12 cm und Grifflänge um 12 cm.
(Das habt Ihr mit dem Cmepx-1 schon gebaut - Danke :D )

Wenn ich mir etwas wünschen dürfte, dann wäre das
ein Folder:

9cm Klinge (Stärke max. 3,5mm)
12cm Griff
Linerlock oder Backlock
Stahlliner
G10 Schalen texturiert (schwarz)

ODER: (mein Favorit)
ein Kizlyar-Tool ala Leatherman
Hauptklinge 8cm (Einhandbedienung)
Wellenschliffklinge 8cm (Einhandbedienung)
Säge
Feile (eine Seite diamantbeschichtet)

Innenliegend:

Schraubendreher Kreuz
Schraubendreher Flach (zwei Größen, noch besser wären Bit´s)
Schere
Dosenöffner
Stech-Bohr-Näh-Ahle

und natürlich Zange

So mehr Wünsche habe ich nicht. :D :steirer: :D

Grüße

gast05052009
13.10.06, 11:47
@chamenos: Nicht ganz. Julius hat im Betreff "ideales" Messer geschrieben, wollte aber eigentlich ein "typisches" Messer. ich zitiere ihn mal:
Walter

Upps :D da war der Walter schneller.
Ich habe wohl mit meinen Wünschen zu lange rumgedaddelt. :irre: :D

Gruß

Dimm
13.10.06, 11:48
Man sieht hier bloß, viele brauchen eine dünne schneidfreundliche Klinge, die flach- oder besser IMHO ballig geschliffen ist.
Gravuren sind unerwünscht.

Das Andere unterscheidet sich nach Geschmack und je nachdem, wozu ein Messer gebraucht wird.
Auch ein Vitrinenmesser muss so aussehen als ob das ein Gebrauchsmesser ist.:D

keyplus88
13.10.06, 13:53
Ich möchte doch noch mal das "vorbelastete" Pfadfindermesser ins Gespräch bringen. Wie WalterH argumentiert hat, kann ich sehr gut nachvollziehen.

...Und da muss ich eben an zeitgemäße, modernisierte Interpretationen von klassischen deutschen Messern denken, konkret Nicker, Pfadfindermesser und Grabendolch.
Ich spinn jetzt mal rum:
- Klinge aus C-75
- Griffschalen aus Canvasmicarta
- das Parier-Element (wie ich im Bild versucht habe, anzudeuten) auf ein erträgliches Maß verkürzt.
- hoch angesetzter Flachschliff, ballige Schneide
- Klingenstärke < 4mm
- Bolster perlgestrahlt

Kann sich damit jemand anfreunden?

El Dirko
13.10.06, 14:53
Schön das wir jetzt wieder beim Bayrischem Nicker (den selbst da kein Schwein mehr trägt) und Messern von vor 1945 gelandet sind. Ich könnte echt nur kotzen !!!

El

Yoshikawa
13.10.06, 14:59
:super:
Die Pfadfinderidee finde ich nicht schlecht, ebenso die Materialvorschläge und das Design von keyplus88.

Vielleicht mit nicht ganz so stark ausgeprägter Drop Point-Form.
Den Flachschliff bis bis in Höhe der Spitze und eine dezente Fehlschärfe ?

hmm

WalterH
13.10.06, 15:15
Schön das wir jetzt wieder beim Bayrischem Nicker (den selbst da kein Schwein mehr trägt) und Messern von vor 1945 gelandet sind. Ich könnte echt nur kotzen
El: Wenn du damit fertig bist, mach halt selbst nen Vorschlag. Wenn du keinen machst, beschwer dich halt auch nicht.

Ich finde es nicht schlimm, Anleihen bei alten Designs zu machen oder die neu zu "erfinden". Jeder heutige Anzug geht auf die Gehröcke aus dem 19 Jh zurück, Füller und Schreibstifte im Design der 20er sind schwer gefragt und der Retro-Look ganz allgemein ist ja grade das Maß der Dinge. Warum kein modernes Retro-Messer?

Übrigens finde ich es schön, dass du als Berliner uns Bayern sagst, was wir hier tragen. Mein Vater hatte immer einen Nicker in der Nickertasche seiner Hose - nur so als Beispiel... :steirer:

-Walter

porcupine
13.10.06, 15:48
Meinen Senf dazu:
Wenns ein Fixed sein soll: Form des aufgeklappten Irbis Folders, Klinge etwa 15 % länger. Griff Mooreiche oder Nußbaum oder ein heimisches Obstholz wie Birne/Zwetschge. Nix rostfrei, nur Carbonstahl oder Damast.
arno

El Dirko
13.10.06, 15:51
El: Wenn du damit fertig bist, mach halt selbst nen Vorschlag. Wenn du keinen machst, beschwer dich halt auch nicht.

Der vorschlag steht oben ich hätte es schön gefunden wenn man sich stärker an Jennis vorschlag gehalten hätte um ein aktuelles Messer zu erstellen.
Wie in der Anfangsfase erläutert wurde gibt es seid Jahrzehnten kein typisch deutsches Messer, was die Deutschen IMHO ziemlich sympatisch macht, da dies ihre weltoffene Einstellung zeigt. Aber bitte, lassen wir eine Russiche Firma ein HJ Messer 2000 bauen.

Ich finde es nicht schlimm, Anleihen bei alten Designs zu machen oder die neu zu "erfinden". Jeder heutige Anzug geht auf die Gehröcke aus dem 19 Jh zurück, Füller und Schreibstifte im Design der 20er sind schwer gefragt und der Retro-Look ganz allgemein ist ja grade das Maß der Dinge. Warum kein modernes Retro-Messer?

Du sagst es, "DU" empfindest das so. Das das Fahrtenmesser und der Grabendolch mehr als umstritten ist zeigen diverse Threads im MF, ich habe einige hier im Thread gepostet.

Übrigens finde ich es schön, dass du als Berliner uns Bayern sagst, was wir hier tragen. Mein Vater hatte immer einen Nicker in der Nickertasche seiner Hose - nur so als Beispiel... :steirer:

Womit er sicher die absolute Mehrheit bildet ...
Stell Dir vor ich komme manchmal auch aus Brandenburg raus, die Mauer ist ja gefallen. Berliner bin ich übrigens seid drei Jahren nicht mehr ;)

Gruss
El

Jenni
13.10.06, 16:20
.....so, ich werde heute abend mal mit Julius telefonieren, das alles schriftlich zu übersetzen ist mir heute ein bisschen viel :).
Und dann schaun wir mal wo wir damit hinkommen.

Grüße Jenni

waltan
13.10.06, 18:45
Ihr habt doch schon die richtigen(deutschen) Messer ;)

Das Sterkh 1,mit Stahlauswahl-(habt ihr),jetzt noch andere Griffschalen(Materialen) als Option anbieten und das Messer ist perfekt.

gast05052009
13.10.06, 19:18
Schön das wir jetzt wieder beim Bayrischem Nicker (den selbst da kein Schwein mehr trägt) und Messern von vor 1945 gelandet sind. Ich könnte echt nur kotzen !!!

El

Jetzt mach aber mal ´nen Punkt. Ich kenne noch eineige Leute
die ein solches Messer gut finden.
Schließe nicht immer von Dir auf Andere.
Und zum Schluß, ich finde deine Ausdrucksweise gehört nicht in
diesen Thread. (Herr Moderator)
Mir tuts um den schönen Thred leid. :(
Gruß

gast05052009
13.10.06, 19:20
Ihr habt doch schon die richtigen(deutschen) Messer ;)

Das Sterkh 1,mit Stahlauswahl-(habt ihr),jetzt noch andere Griffschalen(Materialen) als Option anbieten und das Messer ist perfekt.

Sag ich doch. :super:
Mir persönlich gefällt auch das Griffmaterial.

Gruß

Arco
13.10.06, 19:31
@gardener

Auf der russischen Seite von Kizlyar gibt es die Sterkh auch mit Holzgriffschalen. Der Name lautet dort "Sterh",
keine Ahnung ob das eine Bedeutung hat bzw. was nun der richtige ist.

http://www.kizlyar.ru/eng/products/razdel.html

Ich finde, daß die Sterkh eine sehr gute Gestalt haben, was mich grübeln läßt ist der fehlende Handschutz.

Mit Nicker (bei uns sagt man Knicker) oder Fahrtenmesser habe ich keine "Probleme" - außer dem, daß es sie
eben schon häufig gibt. Ich z.B. hab' schon zwei Knicker.

Gruß

gast05052009
13.10.06, 19:37
[QUOTE=Arco;311041... was mich grübeln läßt ist der fehlende Handschutz.....

[/QUOTE]

Blos keinen Knebel an das Messer. Das würde der Funktion und dem
Design wehtun.
Bei dem Griff braucht man keinen Handschutz, wirklich nicht.
Das Griffmaterial saugt sich förmlich an die Hand.

Gruß

WalterH
14.10.06, 08:29
Der vorschlag steht oben
Ok, stimmt. Meine Schuld.

Wie in der Anfangsfase erläutert wurde gibt es seid Jahrzehnten kein typisch deutsches Messer,
Naja, ein typisches Egalwasauchimmer Messer bildet sich auch nicht in 2 Jahrzehnten heraus. Das dauert schon etwas länger.

Womit er sicher die absolute Mehrheit bildet ...

Nö, Hab ich auch nicht beauptet. Aber du hast behauptet, dass niemand mehr einen Nicker trägt.

Stell Dir vor ich komme manchmal auch aus Brandenburg raus, die Mauer ist ja gefallen. Berliner bin ich übrigens seid drei Jahren nicht mehr ;)

El, ich hab dich auch lieb. ;)

-Walter

Blacky
14.10.06, 10:06
Also, ich würd auch was modernes bevorzugen. Zwar ändert sich mein Messergeschmack laufend, allerdings kann ich ums verrecken nicht diese Nicker oder Fahrtenmesser oder alles andere ab, was als typisch Deutsch angesehen wird. Also lieber sowas (ja, gern auch leicht upswept) wie El vorgeschlagen hatte.
Sebastian

Arco
14.10.06, 11:46
...allerdings kann ich ums verrecken nicht diese Nicker oder Fahrtenmesser oder alles andere ab, was als typisch Deutsch angesehen wird...
Sebastian

Nicht mal Schwartau Extra?;)
Bevor man "verreckt", nimmt man wohl was man bekommen kann.

Ich habe ausjulius so verstanden, daß er genau danach fragt, was wir als "deutsches Messer" ansehen würden.

Ein Flachschliff mit einer leicht nach oben gerichteten Spitze wäre ein etwas schlankeres Gurza 2 oder eine Art Buck 402 "Akonua", das zwar keinen Flachschliff hat aber der Form in etwa entspricht.

Hocker
14.10.06, 13:02
Vor einiger Zeit hab' ich nach einem "einfachen Brotzeitmesser" gesucht,...denn sind wir mal ehrlich, das dürfte wohl allgemein der Hauptverwendungszweck sein.;)
.........die wenigsten unter uns sind Jäger oder Ninjas:D

So sehr ich normalerweise drauf stehe, diesmal sollte es absolut "non tactical" sein. Ein Messer für den Hosensack, ohne Clip, in meinem Fall mit nur einer grossen Klinge.
Was passt in unsere (Kultur.-) Landschaft, was macht kaum jemanden nervös ( unsereiner ist ja was Grösse und Optik betrifft doch etwas schmerzfreier als der Nichtmesserliebhaber...:haemisch: ), was würden die meissten Leute auch als "normales Taschenmesser" ansehen ohne das es gleich aus Ibach kommen muss ?:ahaa:

In meinem Fall ist es dann ein älteres Puma 921 geworden, eine Klinge, Messingbacken, Holzschalen.
(Klinge wie auf dem einen Bild, Griff wie auf dem andern...)

Was heisst schon "typisch" ? :rolleyes: Ich finde es passt hierher....,... und ist irgendwie zeitlos :super:

ausjulius
14.10.06, 21:44
ok , so basicaly form what i figure ,
a knife with a
12cm handle
10-13 cm blade,
flat grinding , ,
about -3.5-4mm thick ,

so weve got a size,,
but still what will make this knfie german?
i think it will come out looking as any tipical american small hunitng knife,,

ok , ill answer some of my questions my self,,

mostly you folk are not hunters or in the military,
so thinkg like survival knives and skinning knives are not much use

i think most people want the knife to use when going hiking and for maybe cutting up food and cuttingthe odd peice of wood or cord or rope or such ,
so well think of a knife that is a cutting knife ,
one that should have a great degree of blade control,, so a handle bigger than the blade , and a borad blade with very thin grinding would be ideal,

as i think most of you are not cutting bone and wittling wiht your knives as single bevel like on the scandinavian knives will not be ideal, as it is more for very hard materials,
so i think a full clean grind with a thin edge would be best,
i would think a stright blade would also be prefered , as unless you are disassembling animals a curve in the blade isnt of any use,

a blade of stainless steel would be best for the things that is is used for , as cutting things like fruit can discolour the carbon blade,
also the blade should be mirror polished , as it is the cleanest when using the knife on food,

now the sheath,

with the sheath i would thing that leather woudl be better than kydex,, puerly becuase , we havent kydex in russia :( but also ,, a leather sheath is more natural looking and complerments the knife better,
i think a friction fit ,, but maybe with a bit of a german look to it,

now , what are we going to to put on the knife to make it look german?

teachdair
14.10.06, 22:03
a small slender sheepfoot would be perfect, with a flat grind.
according to several prejudices, the finish has to be damn near perfect,
and the knive should have a kind of utilitarian look

lacis
14.10.06, 22:27
think of a knife that is a cutting knife
a handle bigger than the blade
a broad blade with very thin grinding would be ideal
a full clean grind with a thin edge would be best
a straight blade would also be prefered
a blade of stainless steel would be best for the things that is is used for
also the blade should be mirror polished
leather would be better than kydex

I second all your points.

now , what are we going to to put on the knife to make it look german?

We had the same discussion some month ago with Sal Glesser of Spyderco who offered to design a german Spyderco. Anybody could describe his ideal Spyderco, but it was hard to find out, what would make a this knife typical german.

I visited your thread from time to time and like the idea of having a german Kizlyar, but I have definitely no idea about a typical german knife. The only thing, that comes in to my mind, is stag.

Sal Glesser suggested some aspects like "high tec" and "engineering" and recommended silver G10 or CF for the handle. I would go with that. But unfortunately the Spyderco thread is down now. Seems to be a hard job designing a German Knife ;-)

Blacky
15.10.06, 10:34
Huh, please, no stag and no sheepfoot. I think the knife should look a little nice, and a sheepfoot, stag-handled knife would be the overkill of uglyness :glgl:
But a stainless steel (Böhler N690 ?) with a mirror polish would be great for this knife and the measures aren't that bad, too.
I would like a slightly drop-pointed knife with a wood-handle, maybe german wood?
Sebastian

ausjulius
15.10.06, 11:49
we have quite a bit of german steel in the factory , i think krup,,, but its realy bad quality, :( ,
it cracks when its stamped and the annealed hardness is very inconsistant,,
after that my boss said no more german steel :O

we have a little bohler steel , but i think only in thin sheet, its good quality,

id say a steel with lower carbon ,like this z60 we use, 65x13 and such , or at the most z90,,
anda hardness of about 58 rockwell or so ,
it wont ever rust or stain and you can sharpen it with ease,,
although with a small blade that is very thin ground it isnt that hard to sharpen no matter what the steel,

for a knife that one will use and a mutil use tool i think a softer steel is always better,
it may get blnt quicker , but as you will never be chopping through bones or such the most common was youll blunten it would be against hard objests, and then no matter what the steel is, a ceramic plate or a stone will destroy the edge,

ive found steels like vg10 are not very good for kitchen knife steels as the are to hard to sharpen when hardend to a high rockwell,
we have a steel 110x18 it is like a rusty vg10 , when its very hard it dosnt like to sharpen at all,

for pocket knives it is great,,
anyway , just my opinion ,

like on the scandi knives some are below 50 rockwell :O but you can sharpen them very quickly (some are above 60 rockwell , but traditionaly it is not so)
still it all depengs on how you are using the knife , what you will cut with it and how much you will cut,
for wood very hard is very good, but then hard to sharpen,
for meat and food it dosnt matter much and a soft blade is better, not too soft,, 54 or so is fine,
ofcorse the sharpening is the most important,,

anyway , back to the knife,,
ok , if you want german wood ,, its kind of hard, as here we havent german wood, other than oak and walnut,

so someone would have to send us some :) to make the prototype,

now making the knife german,,,
stag would be good , but it seems many of you oppose this.. :( , i like the stag personaly, but,, .
so , id say walnut or oak ,
when i see micarta or g10 i think american, as that is where these products come from , and they use these materials most frequently,

now with the sheath i think we could make it look quite german ,
have a leather tip on it and such , make it germanish ,,

but the knife , i realy dont know,

i mentioned it to some of the russians here and they all said a ruler, a clock :D and a coat brush!! for german precision and cleanlyness,
one guy also said a picture of a nude woman on the blade , a beer bottel opener and a saw , but he didnt say what the saw was for :) .. although it might just have been his ideal knife he was talking about :D

maybe putting something in the shape that would make it look german,
maybe putting some small picture or image on it , i dont know , as im not a german,

Blacky
15.10.06, 12:26
If I read your post, especially the last few sentences, there's something new coming up to my mind, another point of view.
Now, I would say a typical german knife is a simple, useful knife which you can use for nearly everything you will need it for, if it is your edc/edu.
I think of a knife which has no engravement (or whatever it is called), no presentation-grade wood or other expensive material, but perfectly fits a high number of different hands ;) and cuts everything from paper/packages over food up to wood, if you are camping etc.
(Sorry for my long sentence an the bad english :staun: )
But, at the same time, there should be the possibility to carry it inconspicuously and comfortably but easy to reach. I think it should be a really simple knife with a lots of possibilitis to use it every day.
Sebastian

ausjulius
16.10.06, 16:30
still what would make a simple utility knife german??
we'd need to mut osmethign on it , or make it look a specific way for germans, and othe rpeople looking at it to think of it as german,

thats the hard part,

ausjulius
17.10.06, 16:54
well if you guys want something realy utilitarian then what about a a knife with a resin impregnated burch handle and a unpolished convex ground carbon steel blade??
it would be realy cheap and if one only wants a knife for work then it would work very well,,
it would look like a tool than a knif ethough ,

ausjulius
31.10.06, 18:02
ok,
i kind of forgot about this thread,, but today i was reading it again , and trying to figure our what most of it said,, german you see is a language i cant realy speek,

so i drew two knives in the style i though you folk woudl like..

one is as the first knife that was preposed, like our gurza-2 ,, the other is like an allround knife as the germans like at the moment ,, but still i cant see anything german about them......

what do you guys think about these two??
sorry for the bad drawings and pictures, i just drew them up in about 2 minutes each......
http://i97.photobucket.com/albums/l202/ausjulius/german-mk1.jpg

http://i97.photobucket.com/albums/l202/ausjulius/germanmk2.jpg

Flieger
31.10.06, 19:36
i like your first drawing (the german mk I :lach: ) and the idea of using a simple convex ground carbon steel blade... in combination with the thin blade stock, it would make an awesome cutter ! i'd be in for some of these, if you decide on producing them.

in the meantime, i'm really enjoying a Cmepx-1. thanks for making these :super:

chris

eisbaer
31.10.06, 21:54
I really like your first drawing. Carbon steel sounds very good, although I'd prefer a flat ground blade.
Nevertheless I think drawing #1 is the way to go. Maybe with some wood or micarta handles and a leather sheath.

gast
01.11.06, 00:02
Your first drawing looks appealing to me, too, but I would add a more substantial guard. Taking my moderate sharpening skills into acount, I'd also prefer a flat grind. Of course this is just a personal preference.

Regarding your question "What would be considered as typical german in a knife?" I can only give an answer that has been given many times before: a stag handle. Personally, I'd rather see micarta or G10 used in this knife.

I guess nowadays Germans aren't bothered too much by the question what features make products seem typically german and which features don't. If you offer a good knife worth its money it will be bought.

niobium
01.11.06, 08:18
I have lived from 1946 to 1970 in Germany so I think that I know my German friends.They like reliability, good quality and functionality.The idea of "a German knife" comes from the traditional images of the hunters.And then they think of stag and bavarian designs.From marketing point of view you have three categories: hunters, users and collectors.The biggest market is the one of the collectors but their taste changes often.If I could humbly suggest my idea of such a knife that represents the spirit of this country: blade 12 cm, stainless or good carbon but not the ridiculous US hypes.Very solid grip construction: tapered tang.Handle material: choice between natural and high tec materials.Sheath: leather.
For me Germany is Wertarbeit:You pay a lot and you get a lot.But simplicity, good engeneering, perfect materials and no nonsens are the basics.In Russia with the Baroc designs for the new nomenclatura its the opposite what I would call German.
Als kleiner Belgier noch viele Grüsze an meine Deutsche Nachbarn und ich hoffe das die Idee von "Deutsch" nicht mehr auf Vorurteile basiert wird.

porcupine
01.11.06, 09:42
I like the first drawing. That could be a good user or collectible, if offered with either carbon or stainless or damascus steel and maybe two or three handle materials.
Spoken from my experience with knives, I would hide the lanyard hole into the wooden handle. Otherwise the steel bites in your palm, when you work. Or set it to the lower end of the handle.
arno

eisbaer
01.11.06, 10:20
I think niobium put it right,

(...) reliability, good quality and functionality.(...) simplicity, good engeneering, perfect materials and no nonsens are the basics.

That's what it's all about. ;)

lacis
01.11.06, 10:24
@ niobium: Thanks for the input - perhaps it easier to find out what is »typical german« from the outside.

I'm more into the first drawing too. I like upswept-point-blades, but in my eyes the second knife is a little to upswept.

niobium
01.11.06, 12:50
clean,straight lines, not a lot of spacers or different kinds of materials, I think a drop point with flat grind;certainly not the fanatasy style of Hibben nor the Tactical Strider and Company.In french I would say:bon genre, bon gout.Ein einfacher zeitloser slichten guten Geschmack.Der Othello Sting gefiel mir ganz gut,die erste Jagdmesser von Borger waren auch optische Klasse.The first knife would be OK with a simple round end of the grip but I like a guard in steel for the finishing touch.Achim Wirtz also makes "German knives": simple design, natural materials and a very high knowledge of his steel, the damascus.It's nice, its strong what do you need more.Ich meine damit: es gibt glücklich keine Einheitswurst mehr.

ausjulius
01.11.06, 12:53
yeah the likele thing with eh up sweap blade was just for ELdirko...
yes the first one would actualy be the one i would take,
the lack of a large guard is bacuase of the russian law,, it isnt a weapon without a large guard,

i think most people have troublem with the convex grinds,, so id stick to a flat grind, as it sutes more folks,, maybe do the carbon ones with convex grinding and the stainless ones with flat grinding

ill do a better picture shortly,
also yes id rather have the hole for the lanyard on the wood, but this is just the fashion of the day

El Dirko
01.11.06, 19:18
yeah the likele thing with eh up sweap blade was just for ELdirko...

But I like the MK1 more. :steirer:

If you ask me I like a thiner grip because I like a EDC-Knife and I want carry it IWB.
I don´t know what the other MF-Member think about that.

And I like it convex not flat. :p

And the design is more german than I like it. ROLF

Greets
El

ausjulius
02.11.06, 16:57
im in moscow now,, ill get back to the knife when im in kizlyar in a week or so,,
.........any new ideas folks??
oh, as for the steel we have some krup steel that we can use , but sorry to say krup= krap ........ the french steel is much better,, :)

ausjulius
26.01.07, 21:08
so....... ive not forogotten yet :D..

here is your basic simpe knife,, made for the german,,
iwell it seems most of you guys aint so keen on the "traditional" german knives, or you find that they arnt very useful for wht you want to do .. as im guessing 99% of you arnt barvarian hunters..

so this is it, simple.. not very exspencive.. solid,, and handy..

the blade is flat ground. . the bottom one is walnut and the top,, some ugly green black micarta ( they were just testing the stuff, not my sort of thing though)
anyway the knives woudl cost aboutt he same price as stirkh, and have a blad eabout the length of stirkh-2...

we have the z60 steel, but we canmake them in the german krupp.. its somethign like 425.. .4- .45% carbon... not great steel, but german :d.. and good for food related things.....
althougn id rather go with the french steel, ..

i think walnut is best, there is oak also, but it hasnt the same look to it..

the sheath will be a friction type, and be thick black leather,,, more pics later......

anyway any suggestions?
i realy can see anythign german about it though :rolleyes: but it looks like it is ideal for the most things..
it woudl make a good kitchen knfie, and camping knife, and it would be handy for this "bushcraft" type things, as the blade is 3.6mm thick on the base of the spine,
the rivets are bit and brass, and wont be comming loose any time..
and the lanyard hole is nice and wide, and can be cleande out form food or blood with ease.

so whats the opinion,, think there is anythign german in it????
dosnt look it,, but its handy all the same....

http://i97.photobucket.com/albums/l202/ausjulius/germanknife.jpg

Blacky
27.01.07, 09:44
Hallo,
schöne Messer, gefällt mir sehr gut! Kann es auf Englisch wohl nicht so gut ausdrücken ;) Mir gefällt die elegante Linie und der hübsche Holzgriff. Stell sie mir sehr ergonomisch vor. Ein Traum. Und ja, 99% sind keine 'bavarian hunters' , und mindestens für die sind sie sicher ein Traum :super:
Wie stehts mit ner Schleifkerbe?

Hello,
those knives are very beautiful and I like them. The elegant line and the nice wood handle pleases me. I think they are very ergonomic. And I also think that 99% aren't 'bavarian hunters', and for those, the knives will be a dream. :super:
Hope, you understand what I mean, but I can't praise that good in english :D
What about a grinding notch or whatever it's called?

Sebastian

waltan
27.01.07, 09:56
Die Messr gefallen mir ausgesprochen gut :super:

gast05052009
27.01.07, 10:09
Hi ausjulius.

can we get some more information about the size of this Knives, please.
IMO nice Knives. :super:

Greetings

Howie
27.01.07, 11:09
Hello ausjulius,

i like the design of this knife very good.
Both handles, especelly the Micarta, but with stainless rivets.

ZiLi
27.01.07, 13:38
Hi,

after reading the whole thread twice, I think, you want to create a series of "ethno-knifes" for different countries, and not just only for Germany. So my personal guess would be following, beginning with material choice:

Let the handle material be a typical wood grown in the country - the German one would be oak, without doubt.
Steel would be one, that is typical for the country, so the steel for a German knife should be of German provenience.
For other countries just chose the particular wood and steel grown there. And MARK the steel type and country on the blade.

And now the choice of the knife form: Our world has globalized so much, that only a few small regions preserved their typical knife outlines - and should be preserved for other knifes. The really large differences in knife outlines are (imho) just based on the knife's intended use. So it would make sense for me to create a knife as simple and universal as possible, making it a useful tool everywhere, and make it a basis knife for the "country series". I guess something like your design shown in the photos should suffice well, because it does NOT embody some regional preferences.

So just combine the basis knife outline with the regional materials, have two or three sheath materials to chose from (leather, cordura, maybe something similar to kydex, if that is not available to you), and you are well done.

And - don't be astonished, if a German likes the English or French material combination more than the German one, and vice versa. And, don't be astonished, if some collector begins to buy the whole country series, just BECAUSE it is made with just that simple intention in mind.

just my two cents...
-zili-

ZiLi
27.01.07, 13:48
oh, an additonal mention regarding your design: I would like to see the third rivet and the lanyard hole rivet to be only one hole rivet (and the middle rivet needed to be placed a bit back then, to be all rivets spaced evenly).

And there should be a notch at the blade base for the ease of re-sharpenig.

And (as addition for the material choice of my first message) - if there is the choice of two or more typical wood types for a particular country, please chose the lightest one available - there are too much knifes with too dark materials nowadays, and lighter materials are much more "political correct", especially regarding the many 'knifeophobians' around us 'knifeophilians', today. And that (personal) wish is valid for the sheath materials, as well.

BTW: I AM a potential buyer :)

-zili-

ausjulius
27.01.07, 14:06
Hallo,
schöne Messer, gefällt mir sehr gut! Kann es auf Englisch wohl nicht so gut ausdrücken ;) Mir gefällt die elegante Linie und der hübsche Holzgriff. Stell sie mir sehr ergonomisch vor. Ein Traum. Und ja, 99% sind keine 'bavarian hunters' , und mindestens für die sind sie sicher ein Traum :super:
Wie stehts mit ner Schleifkerbe?

Hello,
those knives are very beautiful and I like them. The elegant line and the nice wood handle pleases me. I think they are very ergonomic. And I also think that 99% aren't 'bavarian hunters', and for those, the knives will be a dream. :super:
Hope, you understand what I mean, but I can't praise that good in english :D
What about a grinding notch or whatever it's called?

Sebastian

yes i know what you mean by the "grinding notch"
these two were ground by hand, . just as exsamples, and the worker proably forgot to put it in on the blade :)

ausjulius
27.01.07, 14:58
. ok , brass rivets,, are , well for me , much better, they resist water penetration into the grip around where they contact the wood.
but i grew up in a tropical place,, and mostly people were not so kind to knvies,

i guess in germany steel in just fine. (when you put the wood handles with steel rivets in water they pop off.. brass normaly wont.. copper is the best!)
no problem to do them in steel though,,

with the sheath,, no cordura!!. im not a fan of this "shopping bag material" :D :D :D:D:D:D:D.sorry,, just it is very very cheap stuff, and donst take my liking :P
yes in russia there is no kydex.. this is good material... but russian knife makers mostly dont have much contact with the outside companies,,, so it isnt to be had.
some very few custom makers buy it fom the u.s.
it can be purchased form europe for not a great cost,
but ther eis much work to get an import permit for it as then it is a "new substance" :(

ah the size.. havent it in front of me.. but the handle is about 12 cm long and the blade 11cm, the blade is 3.6mm thick and tapered............

maybe 3 rivets.. maybe 2............. hmm ill see..

the sheath would be leather. and a tube type...
friction fit,, like on the new u-5 knives (but you guys havent seen these just yet :) .. so you wont know what it looks like :D)

Nesto
31.01.07, 20:42
Nach den vielen positiven Äußerungen über das schöne Messer, von mir etwas kritischeres. Ich finde, das das nicht wirklich etwas neues ist.

Wenn man schon mal die Gelegenheit hat, einem Produktionsdesigner etwas über ein "deutsches" Messer zu sagen und es kommt ein weiteres "F1" dabei heraus, finde ich das schade.

Wenn ich mir die Messerlandschaft in Deutschland betrachte, dann läuft hier kaum jemand täglich mit einem Fixed am Gürtel herum. In DL läuft man nicht mit einem sichtbaren Messer herum. Unser Land ist ein Land der "Folders", etwas, das man in der Hosentasche verdeckt trägt.

Welches Fixed Blade wird in unserem Land heutzutage benötigt, das es in der Form nicht schon tausendmal gibt? - Für mich wäre das ein Messer in der Art eines "Extrema Ratio - Shrapnel" . Ein Messer, das Klein und handlich ist, für extreme Belastung ausgelegt ist, aber relativ unauffällig am Gürtel oder Hosenbund getragen werden kann. Also etwas größer als ein FOLDER mit stabiler Klinge, mit dem man notfalls eine Tür aufstemmen kann, schnitthaltig aus gutem Stahl, dabei sehr handlich.

Das wäre ein Messer, das ich mir kaufen würde. Und wenn es dabei auch noch bezahlbar bleibt, wäre das für mich das typische Messer, das in DL gebraucht würde.

Was haltet ihr davon?

Ein sehr robustes "Shrapnel" aus Russland, zu einem günstigen Preis?

Das wärs doch.

El Dirko
31.01.07, 20:56
Was haltet ihr davon?

Garnichts, was bringt denn klein und fett?
Mit einem kleinen Messer kannst du eh nicht die Kräfte aufbringen um am Messer was kaput zu machen. Probier mal aus ein gutes 3-4mm Fixed Messer zu verbiegen oder anders kaputt zu machen.

In Sachen kleines Fixed zum unauffälligem Tragen gebe ich Dir recht, das wurde aber wenn ich mich recht erinnere auch schon angeregt.

ausjulius: Stamp it "Rostfrei" and you have your German knive. Without such a stamp it can´t be a German knive ... :glgl:

ausjulius
02.02.07, 21:31
.. english please.. :P me no spekin german........... and the tanslator dont catch all the words :(

ausjulius
02.02.07, 21:41
... now, you guys should now pripe at my design, ive asked plenty of times for a knife from the people here, and so far, there is little forthcoming ..
i am not german,
im only presenting something i find useful.......
and to the shape that people he said they fined the most functional.....

if you have other ideas, please by all means tell me.........

Willgoy
06.02.07, 22:30
[QUOTE=ausjulius;339258]... now, you guys should now pripe at my design,

First of all other forum-readers,excuse me writing in English but I only read German a bit.

I think the prototype designs for the German knife are excellent,something fresh and as with Kizlyar a quality look too. I have been very interested in this thread about a 'German' style knife together with the responses to it.People from outside Germany likely have a two-fold perception of a German knife (as opposed to knives from Germany) yes some rather kitsch old school stag-handled horror that is a wall trophy or very high quality knives particularly folders from Solingen. I think your proposed designs certainly have the quality factor but also they have an up to date modern look but made with traditional materials, an excellent start.

Be interesting to see how you might render a 'French' knife as a pocket model too. How about an 'English' knife what is that?A beautiful ram-horn Barlow? Well, it doesn't exist any longer as Sheffield produces almost nothing sad to say but a warning to all knife-makers in Germany, Japan, France,Russia of what happens when your factories close and open up as slave-factories producing hideous junk in China .:teuflisch

Mephistopheles
07.02.07, 10:26
First of all, those prototypes seem quite useful to me, but not very german somehow.

We have the blade form, we have the handle material, but no "Character" as i would call it. So let´s try. Germans - either you love us or you don´t. So it makes no sense to craft this knife nice for everybody. It would be nice to look a bit controversial. Almost ugly in appearance, but highly sophisticated in performance.

I think the knife needs more corners and edges.

Walnut and Oakwood are a good choice, materials most of high quality german furniture is made of.

The smooth drop-point blade is not bad either, because its quite universal in use and appears more "civilian" to possibly stunning people.

So what is left is the form of the Handle. How about a more symmetrical, rectangular form with a circle-segment to fit your index finger, and maybe two or three grooves on the side for the better grip? You look at it and think "No way! - 5 minutes of use and my hand aches!" but when you grip it, it will fit perfectly, because its profile is convex - maybe even erconomical. You see what i´m up to - geometrical forms. As we are meant to have no sense of humour, a german knife has to interpret that and look like a building of Karl Friedrich Schinkel ;) . It has to say "Here I am. I cut." No gimmicks.

(I think it would be not bad to consider a folding version of this knife, maybe somewhat smaller, because fixed ones are good when you go to the countryside or want to put it on a shelf, but in daily business, most of us would prefer a discrete, reliable folder) :super:

ausjulius
22.02.07, 11:20
hi willgoy,
actualy, id say a chinese factory could make a better knife than many in europe can these days, its just that they have low prices to work with , and also little knowlage of knvies, and customers knowing little about knives them selves.. companies like walmart and such, they buy the knvies ,a dn the only know what they cost, and if its .5$ its good ..
chinese people are very good workers and mostly very loyal to their employer...... china however makes 99% of our junk......
and we buy it...... thye wouldnt make it if we didnt buy it,

oh i meant gripe.. not pripe :P heheheheh :glgl:

sorry to say but form me sheffield= junk,,,, and it has been sof ro some 50 years since before ww2 this had begin..
and not the quality of knvies there is worse than anythign making its way form china, bad steel, horrid fittings, .. sometimes totaly unfunctional products, bad design , poor materials, it is a pitty , but this is what happens when you have a knfieless nation, there is few customers to complain...
have a look on the british forums,. and youll see the opinion of current sheffeild knives, (custom knife makers are ofcorse just fione :D )
today i say a knfie with aonce famouse sheffield brand, it was a barlow style folder, the knife was the most thilthy peice of werchid junk ive even seen , the shop wanted 99 australian $ for it, it was worse than any knife ive ever seen comming out of china, i wish i had the 99$ just to take it as an exsample of how nto to make a knife, the tang wasnt even profiled on the blades , so it still had a lip form the stamp.. which :d makes for interesting opening and closing, the blade would only open 2/3rds of the way, and then there was a huge gap between the balde and the backspring,, .. i cant realy explain how bad this knfie was it was so badf i nearly fainted when i saw it. the clown selling it got quite flustered when i pointed out to him to was realy the worst thing id even seen...

anyway enougth of be putting down the "things" comming out of sheffeild.. as i my self had purched in the past over the net knives made in sheffield,, ill warn anyone, dont do it, if you ever will buy one of these , see it first, and make shure the one you see is the one you buy..... no kidding .. :P

ok , back to the german knife...
yes im not a german, you folks ar ethe germans , i woudl have the knife made for you guys,

but it seems that there is not a great deal of interest to do this?

i dont know what makes a knife "germanish" only a german can do this.. i know what it would look like for me.. somethign like soem fashist building fomr the 1930s :P or somehtign out of metropolis or such,, this for me looks german .. but im not a german so i cant capture the "germanishness" the essence of german like things...

ausjulius
22.02.07, 11:24
First of all, those prototypes seem quite useful to me, but not very german somehow.

We have the blade form, we have the handle material, but no "Character" as i would call it. So let´s try. Germans - either you love us or you don´t. So it makes no sense to craft this knife nice for everybody. It would be nice to look a bit controversial. Almost ugly in appearance, but highly sophisticated in performance.

I think the knife needs more corners and edges.

Walnut and Oakwood are a good choice, materials most of high quality german furniture is made of.

The smooth drop-point blade is not bad either, because its quite universal in use and appears more "civilian" to possibly stunning people.

So what is left is the form of the Handle. How about a more symmetrical, rectangular form with a circle-segment to fit your index finger, and maybe two or three grooves on the side for the better grip? You look at it and think "No way! - 5 minutes of use and my hand aches!" but when you grip it, it will fit perfectly, because its profile is convex - maybe even erconomical. You see what i´m up to - geometrical forms. As we are meant to have no sense of humour, a german knife has to interpret that and look like a building of Karl Friedrich Schinkel ;) . It has to say "Here I am. I cut." No gimmicks.

(I think it would be not bad to consider a folding version of this knife, maybe somewhat smaller, because fixed ones are good when you go to the countryside or want to put it on a shelf, but in daily business, most of us would prefer a discrete, reliable folder) :super:

hmm a folder woudl be ok,, but fixed knives are much eaiser to make, and as id think this wouldl only be a small amount of knives well stick to a fixed blade.....

hey wahts up with the Maori signature?

Krabat
22.02.07, 18:01
Ein Nicker ist eben nicht typisch Deutsch sondern typisch BAYRISCH! Und das ist dann ja wohl was anderes und wird nicht nu´r von Jägersleuten getragen, sondern von Mitgliedern des Stammes der Bayern.

kabaman
23.02.07, 13:51
First of all, I wouldn't take existing German Knifes (like Nicker and such) as an orientation - thus you would end up with a knife looking pretty much the same as thousands of knifes having been built in Germany before. Instead, I think it would be more interesting to design a knife that looks / feels German for other reasons.

To me, this http://www.messerforum.net/showthread.php?t=32798 looks pretty German! Maybe the handle layers could be made from some german hardwood, and some high-tech steel could be used for the blade; thus you would get the combination of highly sophisticated and traditional materials - which feels quite german for me.
Sharpening the knife does not have to be very easy, you would not fix your 911er or 7er in your backyard, but give it to a professional and qualified workshop in precisley fixed maintanance intervals - and since it's German, it won't break if properly and regularily maintained ;-)

Anyway, straight lines and - as said some time before - some sort of an edgy, useful look combined with a slight touch of unostentatious elegance should be featured.

Of course, absolutely perfect workmanship is obligatory, as well as well-thought out design and choice of materials. No Gimmicks - or, as some tool company puts it: "Don't play - work!"

In my opinion, the actual purpose of the knife has lower priotity, since most people in Germany don't actually NEED a knife, especially when it comes to fixed blades... so make it an allrounder. This, again, would allow for the use of some high-alloyed steel for the blade, since razor blade sharpness is not THAT important.

Oh, yes, and of course: On a typically German knife "Made in Germany" has to be imprinted :steirer:

----

The knifes you suggested are really nice, but don't have any typically German feel to me; sorry.

Mephistopheles
23.02.07, 16:16
hmm a folder woudl be ok,, but fixed knives are much eaiser to make, and as id think this wouldl only be a small amount of knives well stick to a fixed blade.....

hey wahts up with the Maori signature?

Yes, i understand that a folder is not within your original planning and could take too much risk to produce it, no problem :)

To my signature...well, I like the pride and strength that is transported by the Maori through the Haka, made famous by the "All Blacks"...me personally, I find it great how at least a part of their almost extincted culture is brought to us in such a way - by sport.

First of all, I wouldn't take existing German Knifes (like Nicker and such) as an orientation - thus you would end up with a knife looking pretty much the same as thousands of knifes having been built in Germany before. Instead, I think it would be more interesting to design a knife that looks / feels German for other reasons.

To me, this http://www.messerforum.net/showthread.php?t=32798 looks pretty German! Maybe the handle layers could be made from some german hardwood, and some high-tech steel could be used for the blade; thus you would get the combination of highly sophisticated and traditional materials
Anyway, straight lines and - as said some time before - some sort of an edgy, useful look combined with a slight touch of unostentatious elegance should be featured.

Of course, absolutely perfect workmanship is obligatory, as well as well-thought out design and choice of materials. No Gimmicks - or, as some tool company puts it: "Don't play - work!"

:super: I think we are on the same Frequency.

The folder on the pic you linked as example features torx-screws....either that or hexagon screws (is inbus called this? anyway..somewhat typical for do-it-yourself-individuals ) would give it a distinct hi-tech aura instead of classic bolts..additionally..mh..perhaps inlays of carbon-fibre material in the wooden handle?

gast07022009
23.02.07, 18:22
@Mephistopheles

The folder on the pic that kabaman linked isn't a folder. It is a fixed blade.

Mephistopheles
23.02.07, 18:27
Ooops...mea culpa :eek: i mixed it up while i was writing about fixed and thinking about folders...i hope i embarassed nobody too much :p

RogerRabbit
23.02.07, 21:03
ausjulius,
I do live in Austria but I think there is no difference in the kind of knives used (except for law reasons).
I think the "limited interest" you mentioned happens because of the aproach taken. It seems like you want to make it "German" at all costs, but the only possibility i see to make a German knife is to make it in Germany. Made in Germany = German knife. :steirer:

And even then, there is no such thing as the "ideal knife" for everybody. As you can see, people have very different preference concerning the materials used, and this will not change. The only thing that people seem to have quite similar opinions about is the size of the knife and a flat grind. I assume when somebody chooses to buy a russian knife, then probably because eigther he wants to buy a Russian style knife or out of sheer utility thinking.

That's a nice blade on your photo. I also like the ergonomic looking handle on the knife which is not simply a straight piece of material, but it lacks a finger guard which is a critical point for me. The rivets look a bit too fancy for me. Also I personally don't care for wood handles. Micarta is fine for me but this is a matter of personal preference. Also I would shorten the handle for 5mm and add them to the blade, but this again is a personal matter. VG10 is a great steel, so if you have something similar, use it by all means.

The Sterkh 1 is pretty much the utility knife I would use, if it had a proper finger guard that is.
By the way, what I have not seen yet in the Kyzlyar sortiment is a small dagger with a 10 to 11 cm blade.

I hope you don't take my straight words as a personal attack. It's by sure not meant that way.
Tom

ausjulius
23.04.07, 00:52
ausjulius,
I do live in Austria but I think there is no difference in the kind of knives used (except for law reasons).
I think the "limited interest" you mentioned happens because of the aproach taken. It seems like you want to make it "German" at all costs, but the only possibility i see to make a German knife is to make it in Germany. Made in Germany = German knife. :steirer:

And even then, there is no such thing as the "ideal knife" for everybody. As you can see, people have very different preference concerning the materials used, and this will not change. The only thing that people seem to have quite similar opinions about is the size of the knife and a flat grind. I assume when somebody chooses to buy a russian knife, then probably because eigther he wants to buy a Russian style knife or out of sheer utility thinking.

that's a nice blade on your photo. I also like the ergonomic looking handle on the knife which is not simply a straight piece of material, but it lacks a finger guard which is a critical point for me. The rivets look a bit too fancy for me. Also I personally don't care for wood handles. Micarta is fine for me but this is a matter of personal preference. Also I would shorten the handle for 5mm and add them to the blade, but this again is a personal matter. VG10 is a great steel, so if you have something similar, use it by all means.

The Sterkh 1 is pretty much the utility knife I would use, if it had a proper finger guard that is.
By the way, what I have not seen yet in the Kyzlyar sortiment is a small dagger with a 10 to 11 cm blade.

I hope you don't take my straight words as a personal attack. It's by sure not meant that way.
Tom

indeed , austria is for me the same as germany :D ( ,, well sort of.. i think there is not much difference between southern germans and austrians? less than say australians and english im shure :P .. hehehe)
no offence :d..

the knfie in the link loks very german to me,...........

no i want not to make a "german knfie" , but a knife form the forum members ,, which happen to be germans,
if i wanted a german knife id buy a nicker from hurbertus.. and the post a photo of it here :P
some of the older puma knives look very german , while still shedding the form of the nicker....
these look very german to me,
i dont know if you germans perceve this welll, but to other folk germans have a specific style, in their clothign, bulidings, knives, guns ect ect..
a kind of ,, mehanical.. slightly cold, slightly mass produced, stylish look . lots of angles and such, and mostly some exstream proportions on them, that are not instantly observed,
(dont know if it offends any , but for the most part , german things look to me kind of totolitarian looking :eek: :), in a way, very regimental, but attractive none the less,)
seems always to me that some peice of poor mateiral mush be incorperated into german things :D.. or some design fault,ushaly to keep the price down, .. or some times for some reason unknown :P while at the same time keeping the item still attractive, adn pleasing to the eye
(like the BMW's with the battery under the back seat, or the large alloy guards on the pumas,, or the gren leather sheath on the nicker... or the plastic trigger on my 1996 mauser stright pull hunting rifle :P..)
seems to be almost a prerqusite..

i think, like the small knife in the link ,a german knife should be,, somehtign modern looking, and mechanical, as it seems this day and age that germans are mostly not the old hunter who shoots deer in the forest.
so somehtign more modern would be correct,

hmm regarding the russina knife, there is many types, about 3 main styles, "kizlyar style" form the norht caucasus, , big blades, wood rivet grips, . engraving sometimes, many grooves in the blade, images impressed in the sheath,
"vorsma style" , leather or berch bark or oak grips, alloy guards and pommels, engraved pommel and guard, etched blades, polished, blades normaly quite curved, .. leather sheath of yellow or orange leather stiched in a special way and laced with leather thong,
and "zlatoust style" , having simple leather sheaths, . with no images, normaly dark brown, unpolished blades, sometimes gold inlayed images or logos, small etching, poor images, , handles with micarta or alloy guards, birtch and birtch bark handles, or leather, ..
these are the 3 main styles, then ther eis also the norhten style of knive,s same as the siberian knives and the scandinavian knives, also there is other native ethnic styles not used by the russis. ,
ther eis also some nevwer style of knives appearing, mostly,, rather "militaryish," with many quite useless features on them, mostly coming from the designer skrilev

in russia there is many many knife firms and custom makers, so specific styles develop as there is not a distance form the maker to the buyer, only a short phone call away,,
ther eis many milions of hunters, military, knife collectors, police, ect ect who buy knives, and the market is realy quite large,
ther eis a big following of knives among most rural russians, and knives ar epopular gifts, aspecialy to take camping (and in the case of dagestanis as weapons :S)
this means that styles local to the country or region form, as there is a huge internal market, and little or no export,
russians therefore now have "russianstyle knives"(in the past not , russians ushaly used ethnic knives of the sarrounding people, the finnish knive sbeing very popular before the revolution) these look russian, and can be said to be russian,,
germans had, many years ago such knive,s but now for me it looks as though the knfie tastes and people have departed fom the makers, and the makers market is greatly reduced,
in japan, france and america you can as with russia see a good deal of knives that one could say were representing somehtign about thier origin and were still holding their popularity amongst the local population,
but it seems in germany that is no so.....

i dont try to make a "super german knife" but just somehtign that most knife orientated germans woudl look at and say that looks sort of german to me, ...
but as im a german i can,,,,..
i havent enougth contact with germans to do this.....
also your tastes seem to be strongly influenced by those of the american market..
i can perceve the general russian stlye of knife.. somethign simple, with a birch bark handle or some other natural material,, not to thick balde, ..
or a dagestani knife , being aggressive, thick balde, curved , walnut handle proably engraved with something like a wolf or a nude woman :)
..
or the australian one, a simple hunting knife , as simple as can be, rivet grip,, made to last 100 years,, but as cheaply as can be,, proably , like most else,in aus it woudl be mad ein china :O heheheh, oh and like alsl ausse leather thigns the sheath would be of massive heavey ausse leather....

ah, i ramble on,
but no i only try to make an interesting topic on this forum,
as it is some fun to make a knife designed by members of an internet forum.
i did never say that this topic was only for "kizlya" , and by all means if one who make sknives woudl wish to join in the topic it would be most interesting,

"By the way, what I have not seen yet in the Kyzlyar sortiment is a small dagger with a 10 to 11 cm blade."

ah but there was.. :S alas , russian law makes this a cold weapon, so it was cancled, .. it had a 3.5cm wide 9cm long balde and a elastron and abs handle, ill try to find you soem pictures if you wish, unfortunaly it woudl require a gun licence in russia to own , so it was cancled..

ah no offence taken :)

Kongo-Mann
22.05.07, 16:03
Hi ausjulius

I am relatively new to this forum but followed this thread quite closely the latest time. I have a big interest in design issues and that’s why I am fascinated by your idea to create a “german” knife. I think with your last posting you yourself made the best and most fitting points about what´s the core thought about “german” design:

a kind of ,, mehanical.. slightly cold, slightly mass produced, stylish look . lots of angles and such, and mostly some exstream proportions on them, that are not instantly observed,
(dont know if it offends any , but for the most part , german things look to me kind of totolitarian lookin

This is exactly the way I would put it.

Without wanting to disrespect the other members effort in providing hints and opinion (off course, taste is different) I think some of the earlier posts lead to a wrong direction and the first prototype although for sure a nice clean knife is in my view not representing an up to date expression of “germanness”. It is too round, has too soft edges and overall a too traditional look. It looks more like the knifes your company is producing normally which in my view are the exact opposite of what would be a german design of today (and it would be strange if it would not, because its Russian off course;-)

So apart from supporting your point of view on german design characteristics I would like to give you two different sources of inspiration (just to give an image of what I think we are talking about) is exactly fitting to your description of “germanness” in design:

1) For me a perfect example is the newly interpreted “Grabendolch” of Kevin Wilkins: here you have the connection to the past because of its roots as a traditional german weapon but this is not expressed with a folklore look and “heimatduselei”. The knife is as far away from stag-handle germanness as you can possibly be but still is very good representing modern german design: it features high-tech components, straight clean lines, is very square and edgy and has this slightly cold “lets get down to business”-look which I think is central to german industrial design. So although Kevin is not german, I think he created something that’s really looking like a modern german product.

2) The same thing can be observed in the design of firearms of the german companies Heckler & Koch and SIG Sauer which are my second source of inspiration: clean, long lines, many edges and high tech plastics and metals. Please especially have a look at the new assault rifle g-36 of H&K. But also the other weapons are similar, take the pistol USP: it is very cleanly designed, nothing superfluous on it, in fact it looks so basic that it resembles the pistols children are drawing, very simple, very straight, no frills. You will notice that one thing that’s often appearing in H&K design (I am talking only about the visual appearance now) is the “broken edge”. Let me try to explain this (in english it is quite difficult to me): assume you start with a cubic shape and then take a rasp and you file the edge of the cube away in a long horizontal stroke and now get a polygon shape at this side. It seems to me that this is often appearing in german engineered stuff, cars for example.

I don’t know whether this is somehow understandable or not (sorry for the crappy english), all I wanted to do is to express my belief that while creating a german knife you should rather focus on design characterstics and high tec components and not so much on the steel origin or whether the knife has a handle from german wood which to me is a rather banal approach to convey germanness through design.

Best,
KM

ausjulius
23.05.07, 10:07
i agree compleatly..

an im not a german.. kevin wilkins,, is living in germany? and speeking german ,, i think
so it is harder for me to duplicate the sence of a german thing,, without being around the people this persona derives form :P.
i could make a perfect "dagestani" knife.. or a "russian" knife,, but german is alittle hard for me..

i was actualy thinking of a modern more squared version of the old eating knvies form the 15th and 16th centuary form gernmany, many of these were paired with a hanger or sword or dagger or such, and i think it is a handy knife,
the shape is rather destinct to german areas, a smoslty people prefered a stick tanged knife for eating at that time, english , spain , france , italy ect ect, but germans had more the riveted handles..
this knfie seems also to be the father of the german nicker..
i think making a modern version of it would be interesting, make it with a little different handle and such, and it woudl be a mighty handy knife...

Kongo-Mann
23.05.07, 11:07
i was actualy thinking of a modern more squared version of the old eating knvies form the 15th and 16th centuary form gernmany, many of these were paired with a hanger or sword or dagger or such, and i think it is a handy knife,
the shape is rather destinct to german areas, a smoslty people prefered a stick tanged knife for eating at that time, english , spain , france , italy ect ect, but germans had more the riveted handles..

Do you have a picture of these knives? I dont know them.

KM

ausjulius
24.05.07, 15:40

Do you have a picture of these knives? I dont know them.

KM
ill find an original foto aswell as draw a pic, and out it up.

Jenni
11.09.09, 13:34
http://i97.photobucket.com/albums/l202/ausjulius/germanknife.jpg

die Messer sind fertig zur Registrierung, nur habe ich nun ein kleines Problem ;). Ich soll mir ganz flott einen Namen für das Messer überlegen, der dann ins russische übersetzt wird.
Also gute Vorschläge sind willkommen:), ich bin dieses WE nicht viel online, aber vielleicht habt ihr ja gute Vorschläge.

Grüße Jenni

Geonohl
11.09.09, 14:08
Welche Materialien sind es denn nun geworden und wie Groß ist es?
Sieht schon gut aus, vor allem ohne die alberne, neumodische "Schleifkerbe":super:

specter0
13.09.09, 12:00
Hi Jennie,

ich als gebürtiger Ostwestfale würde es TEUTONE-> übersetzt тевтон nennen. Finde ich irgendwie passend :super:

Grüsse

Radhulbh
13.09.09, 12:48
Hallo Jenni,

ich bin gerade auf dieses Thema gestossen.
Das Messer welches da nun herausgekommen ist, scheint mir ein sehr handliches und ausgewogenes Model zu sein, sicher ein gutes ausgewogenes Gebrauchsmesser.
Allerdings finde ich keinen Gefallen an dem Gedanken, dass DAS ein modernes deutsches Messer, oder gar ein ideales dt. Messer sein soll.

Ein modernes dt. Messer gibt es meines erachtens nicht.
Es gibt entweder manches aus der Dt. Geschichte heraus, oder eben dt. Messer sind vordergründig Jagdmesser, wie das Linder, welches schon gezeigt wurde, oder eben ein Nicker, oder auch ein Tackelmesser.

Ein traditionelles Messer wie die Skandinavier, Franzosen, Korsen z.B. haben wir nicht aufzuweisen. Oder eben - geschichtlich etwas vorbelastet.

Und der Hinweis, dass ein in Dt. getragenes Messer wohl eher ein Klappmesser ist scheint mir sehr korrekt.
Bei der älteren Generation kommt dieses dt. Klappmesser meist aus der Schweiz und bei der jüngeren aus aller Herren Länder.
DAS deutsche Messer welches man im Alltag so mitnimmt - gibt es meines Erachtens eben nicht.

Eben deshalb ist mir auch der Gedanke nicht sympathisch, dass nun in Russland ein "ideales deutsches Messer" auftaucht, welches im Grunde jeder geschichtlichen noch realen Grundlage entbehrt.

Ich bin nicht besonders nationalbewust, als jemand, der in Hamburg sehr weltoffen aufgewachsen ist. Es ist nur doch recht seltsam, dass man anderswo ein ideales Messer für ein anderes Volk produziert.
Ich stelle mir vor, man würde in Frankreich das ideale russische Messer in Auftrag geben - ein wenig seltsam eben - vorallem, wenn es auf einer so - zwar engagierten, aber doch schmalen Basis, diskutiert wurde.

Also euer Messer in Ehren, aber als ideales deutsches Messer kann ich den Entwurf nicht ernst nehmen.

Trotzdem - schickes Messer und viel Spass damit, dem ders dann hat.

R.

Kleiner Tiger
13.09.09, 13:18
Hallo,

leider habe ich auch erst jetzt hier reingeguckt und es ist wohl ein bisschen spät für Kritik. Aber ich kann Radhulbhs Meinung eigentlich nur unterstreichen. Was dieser Entwurf mit "ideal german" zu tun hat, entzieht sich komplett meinem Verständniss. Da wäre sogar mir als Norddeutschem ein bayrischer Nicker lieber.

Ansonsten kommen da nach meiner bescheidenen Meinung nur das Matrosen/Takelmesser, evtl. das Puma Automesser und am ehesten noch das Pfadfinder/Fahrtenmesser in Betracht. (Edit: wie teachdair woanders schon erwähnte, wäre das Sax auch interessant)

Wenn man unbedingt etwas Neues machen möchte, könnte man ja moderne Materialien (ebenfalls deutscher Herkunft wie z. B. SB1 als Stahl) oder kleine, moderne Designelemente (versteckte Fangriemenöse oder so) verwenden. Aber der hier gezeigte Entwurf hat meiner Meinung nach nichts mit deutscher Messerkultur zu tun. Leider. Ansonsten bestimmt ein ordentliches Gebrauchsmesser... :rolleyes:

Macht doch mal eine Umfrage - Abstimmung mit den genannten Messertypen.

Messerfreund
13.09.09, 15:19
Ein traditionelles Messer wie die Skandinavier, Franzosen, Korsen z.B. haben wir nicht aufzuweisen. Oder eben - geschichtlich etwas vorbelastet.

Muss man immer wenn irgendwas mit Deutschland in Verbindung steht direkt wieder mit der historischen Schuld anfangen? Genau wegen Leuten wie dir wird man in hundert Jahren noch davon reden.
Es geht hier um ein Messer das jemand gerne in einem solchen Stil hätte. Seid doch froh, dass mal jemand mit uns Deutschen nicht gleich Bayern assoziiert. Für mich ist so jemand weltoffen.

Deshalb würde ich als Namen auch bloß etwas deutsches wählen. Beispielsweise "der Fährtenleser", "Forstfreund", "Jagdgefährte", "Wanderkamerad", "Gipfelstürmer", "Abenteurer", "Waldgeselle"...

Nur weiß ich leider nicht wie das im russischen klingen wird.

teachdair
13.09.09, 16:07
"messer", mal so als vorschlag

Radhulbh
13.09.09, 16:43
Hallo Messerfreund,

so ganz kann ich deine Kritik nicht nachvollziehen, denn wenn man Nicker und Tackelmesser nicht als klassische dt. Messer in Betracht ziehen will, oder gar das Puma Waidmannsbeteck, dann bleibt da nicht viel anderes.

Ich lebe seit 11 Jahren in Österreich und ich kann offen sagen - in Deutschland hat man wie kein anderes Volk die Vergangenheit aufgearbeitet und das auch sehr ausführlich und positiv.
Gerade deshalb habe ich kein Problem damit, dass da mal was schwer daneben war.
Das war und ist es anderswo auch - z.T. schlimmer, - bis heute.
Gerade deshalb habe ich wenig Probleme "Gewesenes" zu benennen, weil es "Gewesenes" ist.
So ist diese Aussage von mir auch kein wiederkäuern alter Schuld, sondern einfach ein Faktum.
Zumindest mir was es mulmig zumute, als ich in Spanien im Messergeschäft, als Deutscher vom Verkäufer enthusiastisch zu einer Wand volle SS Waffen geführt wurde.
Manche Dinge haben eben eine Geschichte - ob du das magst oder nicht.
Je klarer man dazu steht desto freier kann man damit umgehen - und auch mit der Geschichte anderer.

nochmal zum eigentlichen Thema:

Das Pfadfindermesser ( Claus hat es schon gezeigt ) ist - wenn man so will - ein recht deutsches Messer und ich fände eine moderne überarbeitete und hochwertige Version sehr interessant.
Habe es mir sebst als Jugendlicher mal gekauft.
Wobei es eben wieder ein Messer der Vergangenheit wäre, denn heute tragen Pfadies meist andere Messer.
Und auch sonst werden es wenige moderne menschen der Gegenwart tragen.
Jesenfalls käme eine Neugestaltung dieses Messertyps einem dt. Messer näher, als das entworfene Messer.

Allerdings ist das schon gezeigt Linderjagdmesser auch schon was Urdeutsches.

R.

Jenni
13.09.09, 17:55
Leute,

die Messer sind fertig.
Die Diskussion hatten wir schon, mindestens 3 Monate lang.

Kommende Woche werden wir nur noch über den Namen entscheiden, da wir den zur Lizensierung benötigen.

@Geonohl, Walnuss wird auf jeden Fall dabei sein, welche anderen Griffmaterialien noch möglich sind und die genauen Maße werde ich morgen erfahren.

Grüße Jenni

Schneeball
13.09.09, 20:16
Die Messer sind sehr schön geworden.:)

Und, da es deutsche Messer sein sollen, würde ich sie schlicht "Deutschmesser" nennen, wobei ich leider nicht weiß, wie "Deutschmesser" auf russisch heißt.

Rhino
13.09.09, 20:58
Vieleicht die deutsche Hauptstadt - Berlin - .

keyplus88
13.09.09, 21:15
Wie wär`s denn mit мой друг oder Moj Drug ?

(So im Zuge der Völkerverständigung...)

Hocker
23.09.09, 14:36
Warum nicht "traditionell" (deutsches) Fahrtenmesser nennen ?;)

mareshal
23.09.09, 21:17
ich sage nur eins ganz einfach : nimezki:glgl:

skranka
24.09.09, 06:37
In my opinion a typical ability for German produced items is to be functional.
That means "keeping a high quality but trying in the same time to make it as plain and simple as possible".

mrfalli
26.09.09, 00:12
Falls es mein Messer wäre, würde ich es Peregrinus (Falco peregrinus germanicus) nennen!
Mit russischen Schriftzeichen versteht sich:hehe:.

Ich hätte mir ja einfach ein etwas zierlicheres Sterkh 1 gewünscht. Sozusagen ein Sterkh 0,75. Dies wäre für mich ideal gewesen.
Aber auch dieses finde ich extrem reizvoll, obwohl die Griffform ein wenig sehr "modisch" skandi-like ist.
Ich fürchte, dass ich, sobald das Messer erhältlich ist, meinen Geldbeutel ein wenig kitzeln werde... Mal sehen ob er dieses Jahr noch etwas für das Hobby ausspuckt.

Es wurde auch Zeit dass Kizlyar mal wieder etwas "Neues" präsentiert. Der erste Entwurf hierfür ist schließlich drei Jahre alt.

mrfalli

Jenni
27.09.09, 11:52
Hi,

ich musste die endgültige Form für weitere Produktionen und den Namen am 15.09 festlegen.
Die Namensgebung war ziemlich schwierig, da die Diskussion hier leider immer wieder in die selbe Richtung lief.
Wir haben mit ausjulius einige minimale Veränderungen am Griff und an der Klinge vorgenommen und verschiedene Stähle ausgewählt. Das Design der Messerscheide steht auch, also lasst euch mal überraschen :D.

Liebe Grüße

Jenni

mrfalli
29.09.09, 22:04
Verschiedene Stähle, das hört sich interessant an :super:!
Ab wann wird es erste Bilder der neueren Varianten geben und v.a. ab wann wird das Messer erhältlich sein?

mrfalli

dawson83
19.11.09, 09:37
Servus,
der thread läuft ja nun schon ein paar tage :-)
aber als ich mir alles so durchgelesen habe und dann das messer so, dachte ich mir, ööhh wasn das!!

Schade, dass das nicht so in richtung klappmesser mit germanisch angehauchtem design gegangen ist. Vielleicht mit ein paar germanischen schriftzeichen auf der klinge. So THOR mäßig halt.

ausjulius
23.12.09, 07:04
so i had made a few changes to the knife, , basically i was trying to desing a basic knife that any german can use and is legal to carry, but also is useful for all things, like cutting up some food, or in the garden or camping or such,, but is able to be useful for a number of things,
the lanyard hole will now be in an exposed portion of the tang,
the blade will be a little longer,, making the maximum legal length allowed
when jennis gets them youll know more :)

gast
23.12.09, 11:25
Grüße.
Auch wenn dieses Messer nun schon durchgeplant ist... wäre schön, mal ein Backlock-Messer von Kizlyar zu sehen (so in Richtung NSK Sterkh, ruhig etwas kleiner).

zytel
24.12.09, 10:55
Also die Messer gefallen mir. Etwas feiner als ein Sterkh.
Zum Namen würde ich "Typisch Deutsche" wählen:
Der Ordentliche
Der Pünktliche
Kartoffelfreund oder auch Kartoffelliebhaber :staun:

Hoffe die Namen klingen im Russischen besser.
LG zytel:)

mrfalli
31.12.09, 00:06
Wie sieht es denn aus, gibt es schon Neuigkeiten bezügliche dieser Messer?

mrfalli

reinheim
19.06.10, 09:25
Hallo,
bin gerade auf diesen Thread gestoßen.
Leider hören die infos im dezember 2009 auf.
Gibt es inzwischen schon Neues zu dem Messer?
Grüße
Matthias

Jenni
19.06.10, 10:12
Ja, das Messer wird in meiner Lieferung in Kürze dabei sein, dann gibt es Bilder und Infos,

Grüße Jenni

Jenni
25.07.10, 20:27
Ebenfalls in unserer Lieferung war dann auch endlich der Охотник М z60 , der kleine Jäger , ich habe es echt schon fast nicht mehr für möglich gehalten. Es gab auch schon eine Produktion vorher, die auf der Klinok vorgestellt wurde, und dann einfach nicht mehr aus Russland heraus kam :staun:;)

http://www.messerforum.net/fotoalbum/data/1227/DSCI7286.jpg

wir haben Охотник М mit polierter oder mit schwarz beschichteter Klinge.

Das ist ein richtig schönes Messer geworden, mit einer sehr guten Handlage.

Gesamtlänge: 22 cm
Klingenlänge: 10,55 cm
Klingenstärke: 3,3 mm
Grifflänge: 11,8 cm
Griffmaterial: kaukasische Walnuss

Vielleicht klappt es ja uch irgendwann mit dem Micarta Griff, aber auf diese neue Materiallieferung wollten wir dann doch nicht mehr warten.

Grüße Jenni

Mephistopheles
25.07.10, 21:27
"Wenn Herder ein Bushcraftmesser herstellen würd..." war mein erster Gedanke ;) Insofern scheint das mit dem "German Knife" in dieser Form ja zumindest für mich zu funktionieren, gut gemacht!
Wenn der Ochotnik da ein "M" ist ... gibts davon dann auch Pläne für "S" und/oder "L"? Und denkst du, von denen ist nächste Woche bei Kanji noch ein Anschauungsobjekt übrig?

Grüße,
Daniel

Jenni
25.07.10, 21:55
Hi,
ich denke, dass es nächstes Wochenende bei Kanji einige Anschauungsobjekte geben wird. Ich werde mir wohl mal wieder einen Wäschekorb zulegen müssen :D.
Den Ochotnik bringe ich auf jeden Fall mit, vielleicht auch noch ein paar Igla X12MF ;), davon gab es nämlich noch 3 mit einer Fehlprägung, oder Irbis in Z90 und X12MF, Strazh....und ich habe von den Korshun, Phoenix und Kondor wirklich supergute Stücke bekommen, eigentlich die schönsten, seit ich Kizlyar vertreibe.

http://www.messerforum.net/fotoalbum/data/1227/DSCI7307.jpg

http://www.messerforum.net/fotoalbum/data/1227/DSCI7306.jpg

Bis Samstag

Jenni

Sonic_40
18.10.10, 11:58
Wenn man sich was wünschen darf....:p

dann würde ich mal sagen: etwas Extrema Ratio Harpoon FII, kombiniert mit Eickhorn KM5000, dazu ein Schuss FKMD Kaimano und eine Essenz von Ontario M-9. Tja, das wäre schon was....:hehe::p

Das jeder eigene Vorstellungen und wünsche hat ist klar. Dazu ist jeder zu verschieden und hat verschiedene Anforderungen. Ist ja auch gut so....:super:

Danke für die Umfrage!

Gruß
Oliver